¿Cuál es el papel del arte en los procesos de reconciliación?

20.09.2018 | | POR: Luisa Fernanda Toro Gonzalez

¿Cuál es el papel del arte en los procesos de reconciliación?

La pregunta por el papel del arte en los procesos de reconciliación guió el espacio de conversación propiciado por el Museo Casa de la Memoria entre tres de las propuestas ganadoras de su convocatoria de estímulos para el arte y la cultura 2018, línea “Arte y reconciliación”: "A ritmo del alma" de la Corporación Proyectarte, "Laboratorio de cocina" de Casa Tres Patios y nuestro Laboratorio itinerante creativo de gestión de conflictos, "Nómada Lab", en el marco de la 12 Fiesta del Libro y la Cultura de Medellín.

El arte como herramienta y el cuerpo como instrumento que lo vivencia, ha sido el eje central de Nómada Lab, cada encuentro dispone desde el movimiento y la acción la presencia de los participantes. Partimos de la necesidad de pasar por la experiencia, las relaciones y sus formas, conceptos como conflicto, territorio e identidad. Configurándose así lenguajes narrativos desde la subjetividad y lo colectivo que permiten acercarnos al otro, restablecer confianzas y, por tanto, generar espacios de conversación, de miradas y de sentires, necesarios para empezar a significar espacios de reconciliación en la cotidianidad de los jóvenes de la Ciudadela Nuevo Occidente, pasando sin duda por la deconstrucción de imaginarios de violencias y la instalación de otros referentes de convivencia y paz.

Encontramos como lenguajes comunes la idea por indagar desde la experiencia en torno a temas referidos al territorio, la migración, el perdón y la reconciliación. Así pues, los sabores, las recetas, la forma de cocinar, los acuerdos colectivos a los que se deben llegar para poder comer, el encuentro entre víctimas y victimarios desde el latir del corazón en un mismo ritmo que les permite verse desde su humanidad y, finalmente, la escucha como acuerdo y proceso para entendernos y construir con el otro, se constituyen en caminos de cruce entre estas propuestas que le apuestan a la vida, a la alegría, al diálogo y, sobre todo, a la necesidad de que los participantes de nuestros procesos aprendan a verse como cómplices y compañeros y no como enemigos.

Compartir

Respuestas (24)

  • quest bars cheap

    quest bars cheap

    15 Junio 2019 at 00:10 |
    Good write-up. I absolutely appreciate this site. Keep writing!

    Responder

  • quest bars cheap

    quest bars cheap

    14 Junio 2019 at 13:59 |
    Its not my first time to visit this website, i am browsing this web site dailly
    and take fastidious facts from here every day.

    Responder

  • quest bars cheap

    quest bars cheap

    14 Junio 2019 at 12:37 |
    Wonderful blog! Do you have any tips and hints for aspiring writers?
    I'm planning to start my own blog soon but I'm a little lost
    on everything. Would you recommend starting with a free
    platform like Wordpress or go for a paid option? There are so many
    choices out there that I'm completely confused ..
    Any tips? Cheers!

    Responder

  • quest bars cheap

    quest bars cheap

    14 Junio 2019 at 08:30 |
    Wow that was odd. I just wrote an extremely long comment but after I clicked submit my comment didn't appear.

    Grrrr... well I'm not writing all that over again. Regardless, just wanted to say superb blog!

    Responder

  • ps4 best games ever made 2019

    ps4 best games ever made 2019

    12 Junio 2019 at 20:09 |
    This is a topic that's close to my heart... Cheers!

    Where are your contact details though?

    Responder

  • ps4 best games ever made 2019

    ps4 best games ever made 2019

    12 Junio 2019 at 17:46 |
    Everything is very open with a precise description of the issues.
    It was definitely informative. Your site is very helpful.
    Thank you for sharing!

    Responder

  • ps4 best games ever made 2019

    ps4 best games ever made 2019

    12 Junio 2019 at 04:34 |
    Hey there just wanted to give you a quick heads up.
    The text in your article seem to be running off the screen in Ie.

    I'm not sure if this is a formatting issue or something to do
    with browser compatibility but I thought I'd post to
    let you know. The design look great though! Hope you get the problem solved soon. Kudos

    Responder

  • gamefly free trial 2019 coupon

    gamefly free trial 2019 coupon

    10 Junio 2019 at 15:22 |
    Thanks for every other wonderful article. Where else may just anyone get that type
    of info in such an ideal method of writing? I've a presentation next week, and I am on the search for
    such information.

    Responder

  • gamefly free trial 2019 coupon

    gamefly free trial 2019 coupon

    10 Junio 2019 at 10:01 |
    Hello colleagues, how is all, and what you want to say regarding this post, in my view its genuinely amazing in support of me.

    Responder

  • tinyurl.com

    tinyurl.com

    09 Junio 2019 at 08:11 |
    Thankfulness to my father who informed me about this blog, this weblog
    is genuinely amazing.

    Responder

  • games for ps4

    games for ps4

    07 Junio 2019 at 17:13 |
    Do you mind if I quote a few of your posts as long as I
    provide credit and sources back to your weblog? My blog is in the exact same area
    of interest as yours and my users would definitely benefit from some of the information you provide here.
    Please let me know if this okay with you. Many thanks!

    Responder

  • gamefly free trial

    gamefly free trial

    07 Junio 2019 at 09:49 |
    I'm extremely impressed along with your writing talents as smartly as
    with the structure to your weblog. Is that this a paid
    subject or did you modify it your self? Either way stay up the nice quality writing, it's
    rare to peer a great weblog like this one these days..

    Responder

  • gamefly free trial

    gamefly free trial

    07 Junio 2019 at 06:04 |
    I really like reading through an article that will make
    people think. Also, thanks for permitting me to comment!

    Responder

  • gamefly free trial

    gamefly free trial

    05 Junio 2019 at 09:25 |
    This is the right blog for everyone who would
    like to understand this topic. You realize a whole lot its almost hard
    to argue with you (not that I personally will need to…HaHa).
    You certainly put a fresh spin on a subject that's been written about for
    a long time. Wonderful stuff, just wonderful!

    Responder

  • gamefly free trial

    gamefly free trial

    04 Junio 2019 at 23:07 |
    It is appropriate time to make a few plans for
    the long run and it is time to be happy. I have read this publish and if I may I wish to recommend you few interesting things or
    advice. Maybe you could write subsequent articles referring to this article.
    I wish to read more things about it!

    Responder

  • gamefly free trial

    gamefly free trial

    04 Junio 2019 at 19:18 |
    That is very interesting, You are a very skilled blogger.
    I've joined your rss feed and look ahead to in quest of
    extra of your magnificent post. Also, I've shared your site in my social networks

    Responder

  • gamefly free trial

    gamefly free trial

    03 Junio 2019 at 21:55 |
    I'm really enjoying the design and layout of your website.

    It's a very easy on the eyes which makes it much more pleasant
    for me to come here and visit more often. Did you hire out a
    designer to create your theme? Great work!

    Responder

  • gamefly free trial

    gamefly free trial

    03 Junio 2019 at 18:54 |
    Fastidious respond in return of this difficulty with solid arguments and
    telling the whole thing about that.

    Responder

  • gamefly free trial

    gamefly free trial

    02 Junio 2019 at 09:36 |
    I am extremely impressed with your writing skills as well
    as with the layout on your blog. Is this a paid theme or did
    you modify it yourself? Anyway keep up the nice quality writing, it's
    rare to see a nice blog like this one nowadays.

    Responder

  • gamefly free trial

    gamefly free trial

    01 Junio 2019 at 01:19 |
    Hey! Do you know if they make any plugins to protect
    against hackers? I'm kinda paranoid about losing everything I've worked hard on.
    Any recommendations?

    Responder

  • how to get help in windows 10

    how to get help in windows 10

    30 Mayo 2019 at 22:19 |
    It's remarkable in favor of me to have a web site, which is helpful in support of my knowledge.

    thanks admin

    Responder

  • gamefly free trial

    gamefly free trial

    30 Mayo 2019 at 13:08 |
    I don't even know how I ended up here, but I thought this post
    was great. I do not know who you are but definitely you're going to a famous blogger if
    you are not already ;) Cheers!

    Responder

  • gamefly free trial

    gamefly free trial

    30 Mayo 2019 at 02:15 |
    Yes! Finally something about gamefly free trial.

    Responder

  • how to get help in windows 10

    how to get help in windows 10

    28 Mayo 2019 at 03:39 |
    Woah! I'm really digging the template/theme of this site.
    It's simple, yet effective. A lot of times it's tough to get that "perfect balance"
    between user friendliness and visual appearance. I must say
    you have done a awesome job with this. Also, the blog loads very quick for me on Internet explorer.
    Outstanding Blog!

    Responder

Responder