Bienvenido a la Facultad: Grupo de Investigación Conflictos, Violencias y Seguridad Humana

27.05.2019 |

La Facultad de Derecho y Ciencias Políticas da la bienvenida al Grupo de Investigación Conflictos, Violencias y Seguridad Humana, al cual está adscrito el Observatorio de Seguridad Humana de Medellín. Este Grupo de Investigación se conformó en el Instituto de Estudios Regionales —INER— y cuenta con una trayectoria de más de 20 años en el estudio de los conflictos, las violencias y la inseguridad en la ciudad, con una especial preocupación por el uso de metodologías participativas y la interacción con las comunidades. Dentro de la última medición de grupos de COLCIENCIAS, fue clasificado como grupo A1.
 
Otro de los espacios del Grupo es el Semillero de Seguridad Humana, adscrito a la Facultad, que tiene como objetivo vincular a estudiantes de diferentes pregrados de la Universidad de Antioquia a un proceso de formación, centrado en los conflictos, las violencias y la seguridad humana, con el fin de adquirir herramientas conceptuales y metodológicas con miras a fortalecer su capacidad como investigadores sociales.
 
El Grupo fue liderado hasta el mes de marzo del presente año por el profesor Pablo Angarita Cañas, y desde ese momento asumió su coordinación el profesor Julián Muñoz Tejada, quien recientemente se reincorporó a la Facultad, al concluir su comisión de estudios doctorales. Al Grupo, además, pertenecen diversos profesionales del área de las ciencias sociales: politólogos, abogados, trabajadores sociales, periodistas, sociólogos. Se destaca la presencia de investigadores comunitarios, lo que posibilita una mejor articulación con las comunidades.

Sus líneas de investigación son:
 
Observatorio de Seguridad Humana, que formula preguntas de investigación e hipótesis, para aportar de manera interdisciplinaria a la coproducción de conocimiento sobre los conflictos, las violencias y la seguridad humana, de manera más global y con miras a la transformación de la realidad.
 
Derechos humanos y seguridad, cuyo propósito es producir conocimiento en torno a los derechos humanos y la seguridad. Se busca replantear la manera como se mira la seguridad y asumirla como un bien público cuya provisión debe responder a criterios democráticos, fundados en la efectividad de los derechos y el bienestar de las personas.
 
Conflictos, violencias y paz, que analiza las violencias y los conflictos, así como las posibilidades para su transformación, dando preponderancia a los procesos y estrategias comunitarias y subjetividades políticas para la construcción de memoria y paz.
 
Estudios críticos de seguridad, que busca producir conocimiento para entender, en el actual contexto de recrudecimiento de la violencia y la reedición de discursos securitarios de viejo cuño, cómo se construyen problemas de seguridad, con qué finalidad declarada se realizan tales construcciones y qué efectos “reales” producen en la sociedad, como también visibilizar otras maneras de pensar la seguridad de corte mucho más crítico.
 
En estos momentos, el Grupo Investigación está concluyendo el proyecto Voces e iniciativas comunitarias para la construcción de espacios seguros en América Latina y el Caribe e inició la ejecución de otros dos: Seguridad Alimentaria y Nutricional en la comuna 1: una mirada desde mujeres lideresas y otro en el marco de la Estrategia de sostenibilidad de grupos.

Compartir

Respuestas (22)

  • plenty of fish dating site

    plenty of fish dating site

    15 Julio 2019 at 13:24 |
    Hello mates, its great paragraph concerning cultureand fully defined, keep it up all the time.

    Responder

  • quest bars

    quest bars

    11 Julio 2019 at 02:18 |
    It's going to be finish of mine day, except before ending I am reading this enormous post
    to increase my experience.

    Responder

  • quest bars cheap 2019 coupon

    quest bars cheap 2019 coupon

    09 Julio 2019 at 02:55 |
    Very nice blog post. I certainly love this website.

    Stick with it!

    Responder

  • tinyurl.com

    tinyurl.com

    01 Julio 2019 at 11:46 |
    Greetings! Very useful advice within this post! It's
    the little changes that produce the most significant changes.

    Many thanks for sharing!

    Responder

  • how to get help in windows 10

    how to get help in windows 10

    28 Junio 2019 at 22:41 |
    What's up to every body, it's my first go to see of this website;
    this web site consists of remarkable and genuinely fine
    data in support of visitors.

    Responder

  • tinyurl.com

    tinyurl.com

    17 Junio 2019 at 23:12 |
    I want to to thank you for this excellent read!! I certainly
    loved every little bit of it. I have got you book-marked to check out new stuff you
    post…

    Responder

  • quest bars cheap

    quest bars cheap

    17 Junio 2019 at 08:44 |
    Excellent blog! Do you have any tips and hints for aspiring writers?
    I'm planning to start my own blog soon but I'm a little
    lost on everything. Would you propose starting with a
    free platform like Wordpress or go for a paid option? There are so many options out
    there that I'm completely overwhelmed .. Any recommendations?
    Thank you!

    Responder

  • quest bars

    quest bars

    16 Junio 2019 at 17:25 |
    Aw, this was an incredibly nice post. Taking a few minutes and actual effort to produce a top notch article… but what can I
    say… I procrastinate a lot and never seem to get nearly anything done.

    Responder

  • quest bars cheap

    quest bars cheap

    14 Junio 2019 at 21:22 |
    Hurrah! In the end I got a blog from where I be capable of genuinely get useful facts concerning my study and knowledge.

    Responder

  • playstation 4 best games ever made 2019

    playstation 4 best games ever made 2019

    12 Junio 2019 at 11:50 |
    I could not resist commenting. Perfectly written!

    Responder

  • ps4 games 2018-19

    ps4 games 2018-19

    08 Junio 2019 at 12:39 |
    I want to to thank you for this good read!! I certainly loved every bit of it.
    I have got you saved as a favorite to check out new things you post…

    Responder

  • ps4 games

    ps4 games

    08 Junio 2019 at 00:16 |
    If you desire to grow your know-how just keep visiting this web
    page and be updated with the most up-to-date information posted here.

    Responder

  • gamefly free trial

    gamefly free trial

    05 Junio 2019 at 23:59 |
    I think the admin of this site is in fact
    working hard in support of his web page, as here
    every information is quality based material.

    Responder

  • gamefly free trial

    gamefly free trial

    05 Junio 2019 at 03:58 |
    A fascinating discussion is worth comment. I do believe that you should publish more about this topic,
    it may not be a taboo subject but usually people
    do not talk about these topics. To the next!
    Many thanks!!

    Responder

  • gamefly free trial

    gamefly free trial

    04 Junio 2019 at 06:46 |
    Fantastic goods from you, man. I have understand your stuff previous to and you are just extremely
    great. I actually like what you have acquired here, really
    like what you're stating and the way in which you say it.

    You make it entertaining and you still care for to keep it wise.

    I can't wait to read much more from you. This is actually a tremendous site.

    Responder

  • gamefly free trial

    gamefly free trial

    02 Junio 2019 at 17:07 |
    Very good blog post. I definitely love this website. Thanks!

    Responder

  • gamefly free trial

    gamefly free trial

    31 Mayo 2019 at 21:47 |
    Hi, i think that i noticed you visited my blog so i got here to return the
    choose?.I'm attempting to find things to improve
    my web site!I suppose its adequate to use some of your ideas!!

    Responder

  • gamefly free trial

    gamefly free trial

    31 Mayo 2019 at 16:00 |
    Hello there, I do think your website might be
    having browser compatibility problems. When I take a look at your website in Safari, it looks fine however, if opening
    in I.E., it has some overlapping issues. I merely wanted to provide you with a
    quick heads up! Other than that, wonderful site!

    Responder

  • gamefly free trial

    gamefly free trial

    30 Mayo 2019 at 03:07 |
    Hi there! Quick question that's completely off topic.
    Do you know how to make your site mobile friendly? My web
    site looks weird when viewing from my iphone4. I'm trying to find a template or plugin that might be
    able to fix this issue. If you have any suggestions, please share.
    Thanks!

    Responder

  • gamefly free trial

    gamefly free trial

    29 Mayo 2019 at 11:54 |
    A person necessarily lend a hand to make seriously posts I would state.
    That is the first time I frequented your website page and thus far?
    I amazed with the research you made to make this actual put up incredible.
    Wonderful process!

    Responder

  • gamefly free trial

    gamefly free trial

    29 Mayo 2019 at 06:24 |
    Sweet blog! I found it while browsing on Yahoo News.
    Do you have any suggestions on how to get listed in Yahoo News?
    I've been trying for a while but I never seem to get there!
    Cheers

    Responder

  • how to get help in windows 10

    how to get help in windows 10

    28 Mayo 2019 at 22:37 |
    Hi to all, the contents existing at this website are in fact amazing for people
    experience, well, keep up the nice work fellows.

    Responder

Responder